نشر تحقیقات علماء و محققین در نقد و رد مخالفین

22 بهمن 1396

یکی از مسائل دردناک تاریخ اسلام بعد از شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله غصب فدک از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها توسط خلفای غاصب است، آن هم با روایتی که قرآن گواه بر بطلان آن است، این روایت را ابوبکر از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل کرده که ما جماعت انبیاء از خود ارثی باقی نمی گذاریم و هر چه از ما بماند صدقه است

خداوند در سوره نمل آیه16 میفرماید:

وَوَرِثَ سُلَیْمَانُ دَاوُودَ وَقَالَ یَا أَیُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنَا مَنطِقَ الطَّیْرِ وَأُوتِینَا مِن کُلِّ شَیْءٍ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِینُ

و سلیمان وارث داوود شد، و گفت: ای مردم! زبان پرندگان به ما تعلیم داده شده ، و از هر چیز به ما عطا گردیده این فضیلت آشکاری است


مطابق آیه چیزی که واضح به نظر می رسد این است که انبیاء نیز ارث می برند اما با وجود این صراحت اکثر علمای مخالفین سعی می کنند تا این وراثت را فقط وراثت نبوت و علم نشان دهند.این ادعا در حالی است که در این آیه سخنی از حصر ارث در نبوت و علم نیست و حتی وقتی حضرت سلیمان نبی در این آیه از دانستن زبان پرندگان سخن می گوید،آن را تعلیم می داند و نه ارث.نکته ی دیگر آن که اگر بخواهیم طبق منهج ابن تیمیه و اتباع ابن تیمیه پیش برویم اولی آن است که ارث را در مرتبه ی اول به معنای موارد مالی بگیریم چرا که ابن تیمیه و اتباع او معتقدند در قرآن اصلا مجاز وجود ندارد ! اما جالب است که در این موارد قاعده و ادعای خود را فراموش می کنند

به هر جهت اگر بخواهیم حتی معنای ارث در آیه ی فوق را علم و نبوت هم بگیریم،این مانع از آن نخواهد بود که منظور از ارث در این آیه ارث مادی باشد چرا که حصری در این مورد وجود ندارد

نظر حسن بصری در مورد این آیه:

وقال الحسن: ورث المال والملک لا النبوه والعلم، لأن النبوه والعلم فضل الله تعالى، ولا یکون بالمیراث

و حسن بصری گفته است که منظور ارث بردن مال و ملک است و نه نبوت و علم چرا که نبوت و علم فضل الهی است و ارثی نیست

تفسیر السمرقندی.ج2 ص491.ط دارالکتب العلمیة

نقد روایت باطل "لانورث ما ترکنا صدقة" (قسمت اول)

نقد روایت باطل "لانورث ما ترکنا صدقة" (قسمت اول)

نقد روایت باطل "لانورث ما ترکنا صدقة" (قسمت اول)


أَمَّا قَوْلُهُ تَعَالَى: وَوَرِثَ سُلَیْمانُ داوُدَ فَقَدِ اخْتَلَفُوا فِیهِ، فَقَالَ الْحَسَنُ الْمَالُ لِأَنَّ النُّبُوَّهَ عَطِیَّهٌ مُبْتَدَأَهٌ وَلَا تُورَثُ

اما در مورد این قول خداوند که وورث سلیمان داود علما اختلاف کرده اند و حسن بصری گفته است که منظور مال است چون که نبوت عطای الهی است و به ارث نمی رسد

تفسیر الفخر الرازی.ج24 ص186.ط دارالفکر

نقد روایت باطل "لانورث ما ترکنا صدقة" (قسمت اول)

نقد روایت باطل "لانورث ما ترکنا صدقة" (قسمت اول)

نقد روایت باطل "لانورث ما ترکنا صدقة" (قسمت اول)

 

وب سایت مدافع امامت

وب سایت مدافع امامت

google
yahoo
alexa
ebook
Baidu.com
Wikipedia
Blogger.com
Windows Live
Amazon.com
eBay
Bing
Ask
استانداری گلستان
سفارش طراحی وب سایت - سفارش دات نت
کتابخانه عقیده
سید محمد یزدانی
آیت الله سید علی میلانی آیت الله میلانی امام حسین سید علی میلانی عزاداری محرم