نشر تحقیقات علماء و محققین در نقد و رد مخالفین

19 آبان 1397

یکی از مسائلی که قلب انسان را به درد می آورد، استفاده کردن از واژه "رحلت یا وفات" به جای "شهادت" برای حضرت سیدالمرسلین صلی الله علیه و آله است. علت اصلی آن هم مشخص است. این افراد برای آن که قاتلین آن حضرت مشخص نشوند سعی دارند تا با استفاده از واژه وفات به جای شهادت افکار عموم مسلمین را منحرف کنند. در حالی که در کتب فریقین اسناد شهادت آن حضرت گواهی می دهند که حضرت رسالت پناه صلی الله علیه و آله به وسیله سم به شهادت رسیده اند. حال ما سعی می کنیم تا با ارائه اسناد معتبر ذره ای از مظلومیت آن حضرت را التیام ببخشیم

 

در این مطلب تنها به چند مدرک در کتب اهل سنت که بر شهادت آن حضرت تصریح دارد می پردازیم

 

حاکم نیشابوری در کتاب "المستدرک علی الصحیحین" می نویسد:

 

ثنا داود بن يزيد الأودي قال سمعت الشعبي يقول والله لقد سم رسول الله صلى الله عليه وسلم وسم أبو بكر الصديق وقتل عمر بن الخطاب صبرا وقتل عثمان بن عفان صبرا وقتل علي بن أبي طالب صبرا وسم الحسن بن علي وقتل الحسين بن علي صبرا رضي الله عنهم فما نرجو بعدهم

 

داود بن يزيد گويد كه از شعبى شنيدم كه مى‌گفت: به خدا قسم رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و ابوبکر با سمّ کشته شدند، و عمر و عثمان و على بن ابيطالب (علیه السلام) با شمشير کشته شدند، و حسن بن على (علیه السلام) با سم و حسين بن على (علیه السلام) با شمشير کشته شد

 

المستدرک علی الصحیحین.ج3 ص61.ط دار الکتب العلمیة

رحلت یا شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله (3)

 

و در روایت دیگر می نویسد:

 

ثنا السري بن إسماعيل عن الشعبي أنه قال ماذا يتوقع من هذه الدنيا الدنية وقد سم رسول الله صلى الله عليه وسلم وسم أبو بكر الصديق وقتل عمر بن الخطاب حتف أنفه وكذلك قتل عثمان وعلي وسم الحسن وقتل الحسين حتف أنفه

 

سرى بن اسماعيل از شعبى نقل كرده است كه او گفت: از اين دنياى پست چه توقعى داريد، در حالى كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و ابوبكر مسموم شدند، عمر بن الخطاب، عثمان، و على (علیه السلام) كشته شدند، حسن (ععلیه السلام) مسموم شد و حسين (علیه السلام) ناگهانى كشته شد

 

المستدرک علی الصحیحین.ج3 ص67.ط دار الکتب العلمیة

رحلت یا شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله (3)

 

جالب است بدانید که عبدالله بن مسعود (صحابی) نیز معتقد بوده که حضرت رسالت پناه صلی الله علیه و آله به شهادت رسیده است:

 

عبدالرزاق صنعانی در کتاب "المصنف" می نویسد:

 

حدثنا عبد اللَّهِ حدثني أبي ثنا عبد الرَّزَّاقِ ثنا سُفْيَانُ عَنِ الأَعْمَشِ عن عبد اللَّهِ بن مُرَّةَ عن أبي الأَحْوَصِ عن عبد اللَّهِ قال لأَنْ أَحْلِفَ تِسْعاً ان رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قُتِلَ قَتْلاً أَحَبُّ الي من أَنْ أَحْلِفَ وَاحِدَةً انه لم يُقْتَلْ وَذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ جَعَلَهُ نَبِيًّا وَاتَّخَذَهُ شَهِيداً

 

از عبدالله بن مسعود روايت شده است که مى‌‌گفت: اگر ۹ بار قسم بخورم که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) کشته شده اشت برايم محبوب‌تر است از اين که يک بار قسم بخورم که او کشته نشده است، زيرا خداوند او را پيامبر و شهيد قرار داده است

 

المصنف.ج5 ص269.ط المجلس العلمی

رحلت یا شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله (3)

 

برخی از مصادر دیگر که روایت را نقل کرده اند:

 

ابن سعد در کتاب الطبقات الکبری:

الطبقات الکبری.ج2 ص201.ط دار صادر

رحلت یا شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله (3)

 

احمد بن حنبل در مسند:

محقق کتاب "شعیب الارنووط" سند روایت را صحیح می داند

مسند احمد بن حنبل.ج6 ص115.ط موسسة الرسالة

مسند احمد بن حنبل.ج6 ص418.ط موسسة الرسالة

مسند احمد بن حنبل.ج7 ص206.ط موسسة الرسالة

رحلت یا شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله (3)

رحلت یا شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله (3)

رحلت یا شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله (3)

 

همچنین محقق دیگر کتاب مسند احمد بن حنبل "احمد محمد شاکر" نیز سند روایت را صحیح می داند

مسند احمد بن حنبل.ج3 ص514.ط دار الحدیث

رحلت یا شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله (3)

 

ابن کثیر در البدایة و النهایة:

البدایة و النهایة.ج5 ص227.ط مکتبة المعارف

رحلت یا شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله (3)

 

سیوطی در الحاوی للفتاوی:

الحاوی للفتاوی.ج2 ص141.ط دار الکتب العلمیة

رحلت یا شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله (3)

 

اویعلی موصلی در مسند:

محقق کتاب "حسین سلیم اسد" سند روایت را صحیح می داند

مسند ابی یعلی.ج9 ص132.ط دار المامون للتراث

رحلت یا شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله (3)

 

بیهقی در دلائل النبوة:

دلائل النبوة.ج7 ص172.ط دار الکتب العلمیة_دار الریان للتراث

رحلت یا شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله (3)

 

صالحی شامی در سبل الهدی و الرشاد سند روایت را صحیح می داند:

سبل الهدی و الرشاد.ج12 ص303.ط دار الکتب العلمیة

رحلت یا شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله (3)

 

هیثمی بعد از نقل این روایت می نویسد:

رواه أحمد ورجاله رجال الصحيح

احمد آن را نقل كرده و راويان آن، راويان صحيح بخارى هستند

مجمع الزوائد و منبع الفوائد.ج9 ص34.ط دار الریان للتراث

رحلت یا شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله (3)

 

حالکم نیشابوری نیز بعد از نقل روایت چنین می نویسد:

هذا حديث صحيح على شرط الشيخين ولم يخرجاه

اين حديث طبق شرائطى كه بخارى و مسلم براى صحت روايت قائل هستند، صحيح است، ولى آن دو نقل نكرده‌اند

المستدرک علی الصحیحین.ج3 ص60.ط دار الکتب العلمیة

رحلت یا شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله (3)

 

وب سایت مدافع امامت

وب سایت مدافع امامت

google
yahoo
alexa
ebook
Baidu.com
Wikipedia
Blogger.com
Windows Live
Amazon.com
eBay
Bing
Ask
استانداری گلستان
سفارش طراحی وب سایت - سفارش دات نت
کتابخانه عقیده
سید محمد یزدانی
آیت الله سید علی میلانی آیت الله میلانی امام حسین سید علی میلانی عزاداری محرم