نشر تحقیقات علماء و محققین در نقد و رد مخالفین

22 آذر 1397

یکی از مسائلی که قلب انسان را به درد می آورد، استفاده کردن از واژه "رحلت یا وفات" به جای "شهادت" برای حضرت سیدالمرسلین صلی الله علیه و آله است. علت اصلی آن هم مشخص است. این افراد برای آن که قاتلین آن حضرت مشخص نشوند سعی دارند تا با استفاده از واژه وفات به جای شهادت افکار عموم مسلمین را منحرف کنند. در حالی که در کتب فریقین اسناد شهادت آن حضرت گواهی می دهند که حضرت رسالت پناه صلی الله علیه و آله به وسیله سم به شهادت رسیده اند. حال ما سعی می کنیم تا با ارائه اسناد معتبر ذره ای از مظلومیت آن حضرت را التیام ببخشیم

 

در این قسمت سعی ما بر این است که اسامی قاتلین حضرت رسالت پناه صلی الله علیه و آله را معرفی کنیم

 

محمد بن اسماعیل بخاری در چهار جای کتاب صحیح بخاری می نویسد:

 

حَدَّثَنَا عَلِيٌّ، حَدَّثَنَا يَحْيَى، وَزَادَ قَالَتْ عَائِشَةُ: لَدَدْنَاهُ فِي مَرَضِهِ فَجَعَلَ يُشِيرُ إِلَيْنَا: «أَنْ لاَ تَلُدُّونِي» فَقُلْنَا كَرَاهِيَةُ المَرِيضِ لِلدَّوَاءِ، فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ: «أَلَمْ أَنْهَكُمْ أَنْ تَلُدُّونِي»، قُلْنَا كَرَاهِيَةَ المَرِيضِ لِلدَّوَاءِ، فَقَالَ: «لاَ يَبْقَى أَحَدٌ فِي البَيْتِ إِلَّا لُدَّ وَأَنَا أَنْظُرُ إِلَّا العَبَّاسَ فَإِنَّهُ لَمْ يَشْهَدْكُمْ» رَوَاهُ ابْنُ أَبِي الزِّنَادِ، عَنْ هِشَامٍ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَائِشَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

 

عایشه گفته است در دهان رسول خدا صلی الله علیه و آله در زمان مریضی ایشان به زور دارو ریختیم، پس با اشاره به ما فهماندند كه به من دارو نخورانید، ما با خود گفتیم اين از آن جهت است كه مریض از دارو بدش می آيد و هنگامی که حضرت به خود آمد، فرمودند: آيا من شما را از اين كه به من دارو بخورانید نهی نكردم؟ پس فرمودند: باید در دهان هر كسی كه در این خانه است، در جلوی چشم من دوا ريخته شود، غیر از عباس (عموی پیامبر) كه او شاهد ماجرا نبوده است

 

صحیح البخاری.ص1092.ط دار ابن کثیر

صحیح البخاری.ص1447.ط دار ابن کثیر

صحیح البخاری.ص1703.ط دار ابن کثیر

صحیح البخاری.ص1705.ط دار ابن کثیر

رحلت یا شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله (5)

رحلت یا شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله (5)

رحلت یا شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله (5)

رحلت یا شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله (5)

 

همین روایت را مسلم بن حجاج نیشابوری نیز در صحیحش نقل کرده است:

صحیح مسلم.ج4 ص1733.ط دار الحدیث

رحلت یا شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله (5)

 

نکته:

پیامبر صلی الله علیه و آله از خوردن آن ماده خودداری کردند و عایشه اعتراف می کند که به زور در دهان آن حضرت دارو ریختیم. ما از عایشه می پرسیم مگر العیاذبالله پیامبر کودک است که از خوردن دارو کراهت داشته باشد؟ آن پیامبری که خداوند او را الگوی تمام انسان ها قرار داده و عصمت او را ضمانت کرده است. نکته بعد اینکه پیامبر صلی الله علیه و آله بعد از خوردن دارو نیز به عایشه و حفصه و حاضرین می فرماید مگر من شما را از اینکه به من دارو بخورانید نهی نکردم؟ اگر اعراض پیامبر فقط برای خوردن دارو است چرا بعد از خوردن آن دوباره امرشان را تکرار می کنند؟ با این کلام پیامبر مشخص می شود که آن ماده چیزی به جز دارو بوده. طبق نص صریح قرآن تمام کلمات پیامبر وحی است و آن حضرت از روی هوی و هوس سخن نمی گوید، چرا حاضرین به فرمان آن حضرت توجهی نکردند؟ در مرحله آخر آن حضرت می فرماید تمام کسانی که حاضرند بجز عباس عمویم باید از آن دارو بخورند. با کمی تامل مشخص می شود که آن ماده ای که به پیامبر صلی الله علیه و آله نوشاندند نه تنها دارو نبوده بلکه زهر بوده است

 

همچنان که عیاشی عالم و مفسر جلیل القدر رضوان الله علیه در کتاب تفسیرش چنین نقل کرده است:

 

عن عبد الصمد بن بشیر عن أبی عبد الله علیه السلام قال: تدرون مات النبی صلی الله علیه و آله أو قتل إن الله یقول: " أفإن مات أو قتل انقلبتم على أعقابكم " فسمّ قبل الموت أنّهما سقتاه [قبل الموت]. فقلنا إنهما و أبوهما شرّ من خلق الله

 

عبد الصمد بن بشیر گوید که امام صادق علیه السلام فرمودند: می‌دانید پیامبر صلی الله علیه و آله درگذشت یا کشته شد. همانا خدا می‌فرماید: اگر وفات کند یا کشته شود، آیا به گذشته‌تان بر می‌گردید؟ پس پیامبر صلی الله علیه و آله قبل از مرگ مسموم شد و همانا آن دو زن (عایشه و حفصه) به او سم خوراندند. راوی گوید: پس گفتیم که آن دو زن و پدرانشان بدترین مخلوقات خدایند

 

تفسیر العیاشی.ج1 ص224.ط موسسة الاعلمی للمطبوعات

رحلت یا شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله (5)

 

فخرالشیعه علامه بزرگوار مجلسی رضوان الله علیه در دو کتاب حیات القلوب و جلاء العیون پیرامون این روایت می نویسد:

 

عیاشی به سند معتبر از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده است که عایشه و حفصه آن حضرت را به زهر شهید کردند. و محتمل است که هر دو زهر در شهادت آن حضرت دخیل بوده باشد

 

حیات القلوب.ج4 ص1796.ط انتشارات سرور

رحلت یا شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله (5)

 

جلاء العیون.ص145.ط انتشارات سرور

رحلت یا شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله (5)

 

منظور علامه مجلسی رحمه الله از دو سم یکی سم خیبر است و دیگری سمی که در روزهای آخر حیاتش توسط عایشه و حفصه به پیامبر صلی الله علیه و آله نوشانده شد. سران رژیم غاصب (ابو بکر و عمر و دخترانشان و...) برای اینکه اسم آنها به عنوان قاتلین حضرت رسول صلی الله علیه و آله در جامعه پخش نشود، به دست و پا افتادند و صحنه را غبار آلود کردند و گفتند: درست است که رسول خدا صلی الله علیه و آله مسموم شده، اما این اثر سم خیبر (سال هفتم هجری) است که اینک او را از پای درآورده است!!! البته هیچ عاقلی چنین بهانه ای را نمی‌پذیرد زیرا رسول خدا صلی الله علیه و آله در سال یازده هجری شهید شده است و حادثه خیبر در سال هفتم اتفاق افتاده!!! از آن گذشته رسول خدا صلی الله علیه و آله از مسمومیت طعام خیبر آگاه شده و از آن نخوردند(1). عایشه نیز از آن واقعه عبرت گرفت و خوردن سم را به اختیار خود پیامبر نگذاشت بلکه به زور سم را به حضرت خوراند. پس قطعا شهادت حضرت به خاطر آخرین سمی بوده که توسط عایشه به ایشان خورانده شده بود و حضرت به خاطر ضعف ناشی از مسمومیت نتوانستند مقاومت کنند و به شهادت رسیدند همان طور که از قبل عایشه و حفصه این تصمیم شوم را داشتند. مرحوم علی بن یونس عاملی نباطی روایتی را از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمود:

 

أنّه أعلم حفصة أنَّ أباها و أبا بكر يليان الأمر، فأفشت إلى عائشة، فأفشت إلى أبيها فأفشا إلى صاحبه، فاجتمعا على أن يستعجلا ذلك يسقينه سمّاً

 

پیامبر صلی الله علیه و آله حفصه را آگاه کردند که پدرش (عمر) و ابوبکر امارت را غصب می‌کنند، حفصه این سر را برای عایشه فاش کرد و عایشه هم برای پدرش گفت و ابوبکر هم به عمر گفت. پس آن دو (ابوبکر و عمر) جمع شدند برای این که این امر زودتر اتفاق بیفتد، پیامبر را مسموم کنند

 

الصراط المستقيم.ج3 ص168.ط المکتبة المرتضویة

رحلت یا شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله (5)

 

(1) شاید مطرح شود که امام صادق علیه السلام هم این قول را تایید فرموده اند و در بصائرالدرجات آمده: رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز خیبر مسموم شد، پس گوشت به سخن درآمده و گفت: ای فرستاده خدا من مسموم هستم! پس پیامبر صلی الله علیه و آله در روز شهادتشان فرمودند: کمرم را شکست آن غذایی که در روز خیبر خوردم و هیچ نبی و وصی نیست مگر اینکه با شهادت از دنیا برود

چند اشکال به این روایت وارد است:

اول آن که آن غذا ذبیحه یهودیان بوده و خوردن ذبیحه غیر مسلمان حرام است

ثانیا همانطور که ذکر شد واقعه در سال هفتم هجری بوده و شهادت آن حضرت در سال یازدهم هجری! یک سم بعد از چهارسال ناگهان اثر کند!!؟

در روایت بصائرالدرجات آمده خبر سمی بودن آن غذا به پیامبر صلی الله علیه و آله داده شد (البته بعد از خوردن طعام)!!! حال ما می گوییم که چرا آن لقمه قبل از تناول پیامبر به تکلم در نیامد؟ یا به فرض اینکه در حین تناول به صدا در آمده باشد خوردن لقمه باید به حدی باشد که سم آن اثر نکند و الا خبر دادن آن لقمه چه فائده ای داشته است؟

ثالثا ضمن این که از اهل بیت علیهم السلام قاعده ای به ما رسیده است که هرگاه در اخبار ما شک کردید آن را با اخبار مخالفین بسنجید و اگر مشابه آنها بود رها کنید، چنانچه در کتاب شریف کافی در حدیث مشهور عمر بن حنظله آمده است که وی گفت: از امام صادق علیه السلام پرسیدم که اگر هر دو روایت از شما مشهور باشند و هر دو رجال موثق از قول شما نقل کرده باشند چه کنیم؟ حضرت فرمودند: توجه شود هر کدام با کتاب و سنت موافق است و با عامه (اهل سنت) مخالف است به آن عمل شود و آن که خلاف کتاب و سنت و موافق با عامه است ترک شود. پس اگر روایت کتاب بصائرالدرجات معتبر هم باشد این کلام امام صادق علیه السلام از روی تقیه صادر شده است، چرا که موافق روایات اهل سنت می باشد

حال اگر صدور این روایت را در شرایط تقیه هم ندانیم آسیبی به موضوع نمی زند همانطور که علامه مجلسی رحمه الله فرموده احتمال دارد هر دو سم در شهادت سرورمان تاثیر گذار بوده باشد

 

 

بنابراین طبق تحقیقات انجام شده در کتب فریقین و جمع بین روایات، قطعا پیامبر صلی الله علیه و آله به وسیله سم به شهادت رسیده، و طبق فرموده امام صادق علیه السلام عایشه و حفصه به كمک پدرانشان قاتلین آن حضرت هستند

 

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
 

وب سایت مدافع امامت

وب سایت مدافع امامت

google
yahoo
alexa
ebook
Baidu.com
Wikipedia
Blogger.com
Windows Live
Amazon.com
eBay
Bing
Ask
استانداری گلستان
سفارش طراحی وب سایت - سفارش دات نت
کتابخانه عقیده
سید محمد یزدانی
آیت الله سید علی میلانی آیت الله میلانی امام حسین سید علی میلانی عزاداری محرم