نشر تحقیقات علماء و محققین در نقد و رد مخالفین

25 بهمن 1397

از جمله ظلمهایی که غاصبین حق اهل علیهم السلام (ابوبکر و عمر) مرتکب شدند هجوم به خانه وحی و شهادت مظلومانه سیده زنان اهل بهشت حضرت زهرا سلام الله علیها و سقط فرزندشان حضرت محسن علیه السلام است. در این مطلب شرح ماجرا را در کلام امام صادق علیه السلام ذکر خواهیم کرد

 

ثقة الاسلام کلینی رضوان الله علیه در کتاب شریف "الکافی" چنین می نویسد:

 

الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُعَلَّي بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْوَشَّاءِ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (عليه السلام): ... خَبِّرْنِي عَنِ الرَّجُلَيْنِ قَالَ ظَلَمَانَا حَقَّنَا فِي كِتَابِ اللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ) وَ مَنَعَا فَاطِمَةَ (عليها السلام) مِيرَاثَهَا مِنْ أَبِيهَا وَ جَرَي ظُلْمُهُمَا إِلَي الْيَوْمِ قَالَ - وَ أَشَارَ إِلَي خَلْفِهِ -  وَ نَبَذَا كِتَابَ اللَّهِ وَرَاءَ ظُهُورِهِمَا

 

عبد الرحمن بن ابي عبد الله مي‏گويد: به امام صادق عليه السلام گفتم: ... از آن دو مرد (ابوبکر و عمر) به من خبر ده. امام عليه السلام فرمود: حقی كه خداوند متعال در قرآن برای ما قرار داد، به ستم از ما ربودند و حضرت فاطمه سلام الله عليها را از ميراثش منع نمودند. همانا ظلم آنها تا به امروز ادامه دارد. سپس با دست خود به پشت سرش اشاره كرد و فرمود: کتاب خدا را پشت سرشان انداختند

 

الکافی.ج15 ص251.ط دار الحدیث

ظلم ابوبکر و عمر به حضرت زهرا (س) در کلام امام صادق (ع)

ظلم ابوبکر و عمر به حضرت زهرا (س) در کلام امام صادق (ع)

ظلم ابوبکر و عمر به حضرت زهرا (س) در کلام امام صادق (ع)

 

بررسی سند روایت

 

الحسین بن محمد الاشعری

الحسين بن محمد بن عمران الأشعري... ثقة

رجال النجاشی.ص66.ط موسسة النشر الاسلامی

 

معلی بن محمد بصری

آيت الله شبيری زنجانی در چند جا از کتابش به مناسبت، پيرامون شخصيت وی مطالبی را بيان می کند که خلاصه آن با کمی تصرف، چنين است:

نجاشی در حق او گفته است « مضطرب الحديث و المذهب و كتبه قريبة » و ابن غضائرى درباره او مى‌گويد «معلّى بن محمد البصرى ابو محمد يعرف حديثه و ينكر و يروى عن الضعفاء و يجوز ان يخرج شاهداً» اما به نظر ما اين شخص جزء راويان ثقات است و روايات او معتبر مى‌باشد. زيرا كلينى - كه خود رجالى متبحر و محدث است- يكى از مشايخ معروفش حسين بن محمد بن عامر است كه او خود از اجلاء ثقات است و عمده روايات او از معلى بن محمد است و او در نقل به معلى اعتماد دارد. كلينى هم كتاب معلى را به وسيله شيخ خودش نقل مى‌كند، اين مطلب نشان مي دهد که مرحوم كلينى هم به او اعتماد دارد و او را ضعيف نمى‌داند. اين را هم بايد توجه داشت كه در ميان راويان رسم نبوده از كسى كه اطمينان به او ندارند نقل حديث نمايند و آنچنان که آيت الله خويى رحمة الله عليه قائل است که قدماء اصالة العدالتي بوده اند، درست نيست. با در نظر گرفتن اين مطالب معلوم مى‌شود كه وى شخص ثقه‌اى بوده است خصوصاً كه نجاشى درباره او می نويسد "كتبه قريبه" که گويا معنايش اين است حالا اگر يک مقداری از رواياتش هم منكر باشد ولى معمولا مطالب كتاب‌هايش درست است. اما اينكه در حق او گفته است كه "مضطرب الحديث و المذهب" است، مرحوم آقاى خوئى مى‌فرمايد اين اضطراب مذهب با وثاقت منافاتى ندارد. چون مراد از مذهب معناى رايج امروزى نيست بلكه مذاهبى كه بوده، در واقع نوعى سليقه‌هاى مخصوصى بوده، مثلًا فرد راجع به غلو يک نظر خاصى داشته و بعد برگشت، اين معنايش اين نيست كه شيعه نبوده است، حال ممكن است گاهى يونس بن عبد الرحمن مذهبى داشته است. منظور از اضطراب حديث هم گاهى اين است كه حديث خوب ضبط نشده، ولى در عين حال، چون حسين بن محمد بن عامر كه از اجلاء است، به معلى بن محمد اعتماد كرده و كتابش را روايت كرده است. اما اينکه ابن غضائرى مى‌گويد "يعرف و ينكر" بايد دانست اولاً: ابن غضائرى كه خيلى سختگير است، مى‌گويد "يعرف و ينكر" يعنی بعضى رواياتش خوب است و بعضى خوب نيست و به عنوان استشهاد خوب است. بنا بر اين رمى صريح نمى‌كند. ثانياً:  اين امر ضررى به وثاقت خود شخص نمى‌زند زيرا مجرد اينكه كسى بعضى از روايتهايى را كه مورد قبول نيست نقل بكند، دليل بر عدم وثاقتش نمى‌شود

کتاب النکاح.ج11 ص3929_ ج16 ص5129_ ج24 ص7610_ ج25 ص7792

 

الحسن بن علی الوشاء

الحسن بن علي بن زياد الوشاء ... و كان من وجوه هذه الطائفة

حسن بن علی بن زياد وشاء يکی از افراد سرشناس طايفه اماميه بود

رجال النجاشی.ص29.ط موسسة النشر الاسلامی

 

ابان بن عثمان

آیت الله خوئی رحمه الله می نویسد:

قال الكشي: أجمعت العصابة على تصحيح ما يصح من هؤلاء ... أبان بن عثمان وهو يكفي في توثيقه

به گفته کَشی، ابان بن عثمان از جمله اصحاب اجماع است ... اين مطلب برای وثاقت ابان بن عثمان کافی است

معجم رجال الحدیث و تفصیل طبقات الرواة.ج1 ص146.ط مرکز النشر الثقافة الاسلامیة

 

عبدالرحمن بن ابی عبدالله

نجاشی رحمة الله عليه در ترجمه إسماعيل بن همام می نويسد:

إسماعيل بن همام بن عبد الرحمن بن أبي عبد الله ميمون البصري ثقة هو وأبوه وجده

رجال النجاشی.ص30.ط موسسة النشر الاسلامی

 

تصحیح سند روایت توسط برنامه رجالی "درایة النور"

ظلم ابوبکر و عمر به حضرت زهرا (س) در کلام امام صادق (ع)

 

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود
 

وب سایت مدافع امامت

وب سایت مدافع امامت

google
yahoo
alexa
ebook
Baidu.com
Wikipedia
Blogger.com
Windows Live
Amazon.com
eBay
Bing
Ask
استانداری گلستان
سفارش طراحی وب سایت - سفارش دات نت
کتابخانه عقیده
سید محمد یزدانی
آیت الله سید علی میلانی آیت الله میلانی امام حسین سید علی میلانی عزاداری محرم